Vem ligger under ditt golv?

När jag nyligen skrev om den medeltida muren som hittades under golvet i ett hus i Vadstena, kom jag att minnas ett annat fynd under ett golv. Den gången var det ett hus i Skänninge som levererade överraskningen.

En dag för drygt 20 år sedan ringde telefonen på kontoret och en lätt skärrad mansröst frågade efter en arkeolog. Jag svarade att han hade kommit fram till en sådan och då fick jag höra om hans skrämmande fynd. Han hade köpt ett gammalt hus i kulturreservatet i Skänninge. När han skulle göra en mindre renovering av golven konstaterade han att golvbjälkarna i sovrummet delvis låg nere i jorden och att det var stor risk att de skulle ruttna. Därmed satte han igång med att frilägga dem genom att gräva bort en del av jorden. Och plötsligt låg hon där...

Jag lugnade mannen med att det nog inte var något gammalt mordoffer han råkat gräva fram, utan snarare en av alla de som under medeltiden begravts på kyrkogården vid Allhelgonakyrkan. Kyrkan raserades redan på Gustav Vasas tid och byggstenarna lär ha använts vid bygget av Vadstena slott. När kyrkan försvunnit glömdes med tiden kyrkogården mer eller mindre bort och idag täcks stora delar av den gamla begravningsplatsen av hus från 1800-talet. Gravar har hittats på flera av tomterna i området, liksom i Helgonagatan och Pukebacksgatan.




Skelettet under sovrumsgolvet dokumenterades och några gravar till konstaterades. Eftersom de inte var i vägen för friläggningen av golvbjälkarna så fick de helt enkelt ligga kvar. De täcktes bara över med jord igen. Det ligger säkert många fler begravda där under huset.

När jag ändå var på plats passade vi på att även gräva ur under verandagolvet. Verandan hade för länge sedan byggts till det ursprungliga huset och även här gjordes fynd. Dessa var dock inte lika spektakulära och inte heller lika gamla. Fynden berättade istället om hur man såg på hygien och hushållsavfall på 1800-talet. Det var en skräpgrop som varit placerad direkt utanför den ursprungliga ytterdörren och gropen hade nästan grävts genom en grav. I schaktkanten stack någons högerben fram.

Om det spökar i huset? Jag har inte hört några rykten men nog skulle jag lyssna lite extra efter underliga ljud om jag visste att jag bodde på en kyrkogård. Skulle inte ni?

Ann-Charlott Feldt
1:e antikvarie


Kommentarer